Som jeg tidligere har været inde på, så er podcasting oplagt i forskellige sammenhænge i ens undervisning. Herunder er to konkrete eksempler på, hvordan Audioboo kan anvendes, så det faktisk giver mening.
Det første er en optagelse af en diskussion. Når jeg sætter eleverne til at diskutere konkrete faglige emner i grupper, sker der ofte det, at de ret hurtigt er færdige. Som lærer går jeg derfor rundt og forsøger at sætte gang i debatten, men det er svært med seks grupper.
Sætter jeg eleverne til at optage diskussionen af de konkrete spørgsmål jeg har udformet, så sker der noget andet. Det virker helt klart som om, at det forpligter i langt højere grad, når de kun har de fem minutter som Audioboo stiller til rådighed i en enkelt optagelse. Samtidig ligger lydfilen med det samme på nettet bagefter, så det er nemt enten at høre et par eksempler på klassen eller evt. bruge det som en aflevering.
Det andet eksempel er en oplæsning af Helle Helles novelle “En stol for lidt”. I Faglige Forbindelser findes en god opgave, hvor eleverne skal omskrive novellen. Det gjorde hver gruppe (de fordelte afsnittene i mellem sig) og fik derefter besked på at indtale den. Opgaven var i en 1.g, og udover de syntes det var enormt sjovt, anderledes og grænseoverskridende, så var det også en øjenåbner for dem. For hvad var det lige der skete med novellen?