Jeg har før rost screencast-programmet Jing. Men nu er en skarp konkurrent trådt ind på scenen: Screencast-o-matic. Programmet er et web 2.0-værktøj, hvilket betyder (modsat Jing), at det ikke skal installeres på ens computer.
Det bedste er for det første muligheden for at oprette “channels”, hvor man kan samle ens screencasts. Hvis man fx laver en række instruktionsvideoer til et program, er det nemt at samle og dele dem i en afspilningsliste. For det andet kan man optage helt op til 20 min.
Men den største fordel er dog helt klart muligheden for at lade eleverne selv optage nye screencasts og lægge dem til din “channel” (og det endda UDEN at de skal oprette sig som brugere! Man skal blot vælge “Open submission” ved oprettelse af en “channel”).
Et konkret eksempel er i min 1.g, hvor eleverne har udarbejdet forklaringer af de grundlæggende tekstanalytiske begreber i dansk. Fordi det er en screencast, har de muligheden for at supplere med konkrete visuelle eksempler (modsat en lydoptagelse, som jeg før har omtalt med fx Audioboo). Det kan være en stor fordel i nogle sammenhænge.
Jeg lavede i første omgang en selv, så eleverne havde et konkret eksempel at tage udgangspunkt i. Det var begrebet “metafor”, som jeg viste med udgangspunkt i et slide fra vores Smartboard, som vi tidligere havde arbejdet med.
http://www.screencast-o-matic.com/embed?sc=cXlir1vQd&w=500&v=3
Herefter skulle eleverne selv forsøge. Det to ca. 35 min. af et modul, og produkterne blev generelt gode. Her er et eksempel:
http://www.screencast-o-matic.com/embed?sc=cXljjFvlg&w=500&v=3
Man kunne sagtens forestille sig tilsvarende screencasts, hvor eleverne fx skulle udarbejde en analyse af et digt, et billede m.m.